12 April 2011

Telur ayam palsu.........

As salam..........

lame sgt da xupdate blog nie......bz sgt lately nie........bnyk juga info yg kami kumpul tp xde kesempatan utk update di blog......rindu rase nye nak kongsi ngan rakan2 sekalian.....arini kami ingin kongsikan tentang cara2  membuat telur palsu sebelum diedarkan ke kedai2 berhampiran.....

Jgn la kt terkejut dgn berita yg menggemparkan negara tentang kehadiran telur ayam palsu di pasaran...sebenarnya pasaran negara pernah digemparkan dahulu dgn kehadiran telur ayam palsu sekitar tahun 2007...namun kini ia muncul semula.......

DI China ada sekolah palsu dan kelas-kelas yang mengajar pelbagai teknologipenipuan terang-terangan, bahkan telur boleh dipengaruhi oleh bahan kimia, tetapijuga boleh memasak goreng, saat ini yang paling popular Palsu saja.



Langkah 1 Modulasi bahan baku :

Menggunakan 7 jenis bahan kimia, lihat gambar dibawah telur palsu dibuat dari kalsium karbonat, pati, damar, gelatin, tawas dan produk kimia lain.




Langkah 2 pengeluaran telur :
Telur mentah ke dalam cetakan untuk 2 / 3 klorida penuh, kalsium menaruh, pewarna,
telur muncul pada filem telah diumumkan.

 'Kuning telur' dibentuk pada cetakan bulat. kalsium klorida mengandungi 'Air Ajaib' digunakan.
Dengan menambah suatu pigmen kuning dan menjadi kuning telur mentah.


Langkah 3 bentuk telur palsu :
Dalam cetakan ke dalam telur 1 / 3 baku putih, seperti pakej pertama, seperti pangsitke dalam kuning telur, putih telur ke yang lain, ke dalam air ajaib, sebuah telur shellakan datang perlahan. Telanjang telur bentuk untuk 1 jam untuk kering setelah mencucidengan air, di kerang siap.



Langkah 4 
garis jahit melalui penggunaan telur, tenggelam dalam lilin parafin, kalsium karbonat, seperti modulasi dari kulit telur menjadi penyelesaian, diulang beberapa kali sehingga cengkerang sedikit kering, perendaman dalam air sejuk mengepam membentuk garis,waktu ini, telur telah telah mengenakan jubah palsu, anda sudah selesai.




Cengkerang keras dibentuk oleh perendaman dalam lilin parafin ke telur, yang kemudian dibiarkan kering.
Oh yeah yang Telur siap. Kulit telur buatan sangat rapuh dan mudah pecah tapi siapa yang peduli!
Terlihat begitu nyata




Banyak gelembung kecil yang terbentuk selama menggoreng telur, tetapi tidak ramai orang yang boleh membezakan.Telur kelihatan sama seperti yg asli, dan telur palsu rasa lebih baik dari yang sebenarnya tetapi anda menambah
statistik orang keracunan makanan.

Mengapa membuat telur palsu?
Kerana wang.




Kos telur palsu adalah hanya 0.55 Yuan / kg, sedangkan telur original pada
harga pasaran 5.6 Yuan / kg.Kes makanan masalah dan keracunan makanan secara meluas dilaporkan di Benua China selama beberapa tahun terakhir. Pada tahun 2001, ada 185 kes keracunan makanan, mempengaruhi sekitar 15,715 orang dan menyebabkan 146 kematian. Kes-kes dua kali ganda pada tahun 2002. Pada tahun 2003, jumlah kes yang dilaporkan adalah sepuluh kali lebih dari itu pada tahun 2001, dan jumlah orang yang menderita adalah setinggi 29,660  termasuk 262 kematian Kini September 2008 Hampir 53,000 anak-anak China sakit dari susu yang tercemar manakala 4 telah MENINGGAL.


0 comments:

Post a Comment